Νέα – Ανακοινώσεις

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Ανάρτηση παρουσιάσεων της ημερίδας “Διδακτικές προσεγγίσεις τόπων μνήμης του Β΄Παγκοσμίου Πολέμου μέσα από την τέχνη

Ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα σε συνεργασία με τις  ΔΔΕ Α΄, Γ΄ Αθήνας  και Δυτικής Αττικής διά των υπευθύνων Πολιτιστικών Θεμάτων  και το 1ο ΠΕΚΕΣ Αττικής διοργάνωσαν την Πέμπτη, 13/05/2021 διαδικτυακή ημερίδα με θέμα: «Διδακτικές προσεγγίσεις τόπων μνήμης του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου μέσα από την τέχνη»

Εισηγήσεις:

Δρ Ευγενία Αλεξάκη, Ιστορικός τέχνης, Διδ/σα ΕΑΠ & Άρτεμις Αλκαλάη, Εικαστικός.    «Το εικαστικό-ερευνητικό πρότζεκτ της Άρτεμης Αλκαλάη “Έλληνες Εβραίοι επιζώντες του Ολοκαυτώματος” σε ψηφιακό περιβάλλον: ένα δημόσιο (αντι)μνημείο ζωής». 

 Δρ Άννα Μαρία Δρουμπούκη, Ιστορικός- Μουσειολόγος, Μεταδιδακτορική ερευνήτρια του Selma Stern Zentrum στο Βερολίνο.  «Το στρατόπεδο συγκέντρωσης Χαϊδαρίου στη δημόσια ιστορία και μνήμη».

Δρ Έλλη Λεμονίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας στο   Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών.   «Ανιχνεύοντας τόπους μνήμης του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μέσα από τον Κινηματογράφο»

Οι εισηγήτριες παραχώρησαν τις παρουσιάσεις τους προς ανάρτηση στην ιστοσελίδα του Ομίλου.

 

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Απογεύματα με την Ιστορία, Απρίλιος-Μάιος 2021

Ο Όμιλος για την Ιστορική εκπαίδευση, συνεχίζοντας τη δράση Απογεύματα με την Ιστορία, διοργάνωσε τέσσερις συζητήσεις -συναντήσεις σε διαδικτυακό χώρο. Αναλυτικά:

Τη Δευτέρα 12 Απριλίου, συζήτησαν για το βιβλίο της Χριστίνας Κουλούρη, Φουστανέλες και Χλαμύδες: Ιστορική Μνήμη και Εθνική Ταυτότητα 1821-1930 , η συγγραφέας και ο Μανόλης Περάκης. Η Χριστίνα Κουλούρη είναι καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας, Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης και Ιστορίας, Πρύτανης Παντείου Πανεπιστημίου,  και ο Μανόλης Περάκης είναι ιστορικός, Ε.Α.Π., Μ.Π.Σ. Δημόσια Ιστορία.

Την Τετάρτη 21 Απριλίου εισηγητής ο Παναγιώτης Στάθης, ιστορικός, Πανεπιστήμιο Κρήτης ,Η ιστοριογραφία του 1821 σήμερα.

Την Τετάρτη 19 Μάϊου εισηγητής ο Νίκος Σιγάλας ιστορικός, ερευνητής στο Κέντρο Τουρκικών, Βαλκανικών και Κεντροασιατικών Σπουδών (CETOBAK) του C.N.R.S.,Το Ποντιακό Ζήτημα σήμερα: Ιστορία, Ιστοριογραφία και το αίτημα για δικαιοσύνη.

Την Τρίτη 25 Μάϊου οι Μανώλης Πατηνιώτης, καθηγητής Ιστορίας της Επιστήμης, Τμήμα Ιστορίας και Φιλοσοφίας της Επιστήμης, ΕΚΠΑ, Πέτρος Πετρίδης, Δρ Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Αριστοτέλειο Παν/μιο Θεσσαλονίκης και Ηλίας Στουραΐτης, Δρ Ιστορίας, Ιόνιο Παν/μιο παρουσίασαν την έρευνά τους για το πώς αντιλαμβάνονται μαθητές και μαθήτριες 13 έως 16 ετών στην Ελλάδα τον ιστορικό χρόνο μέσω της έκθεσης τους σε υπηρεσίες και τεχνολογικές δυνατότητες του Παγκόσμιου Ιστού και πώς επηρεάζεται η ιστορική εκπαίδευση από την αξιοποίηση των νέων μέσων. Τίτλος της παρουσίασης: “Διαχρονίες: μελέτη της αντίληψης της χρονικότητας σε ψηφιακά περιβάλλοντα”

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Απογεύματα με την Ιστορία, Μάρτιος 2021

Ο Όμιλος για την Ιστορική εκπαίδευση,συνεχίζοντας τη δράση Απογεύματα με την Ιστορία, διοργάνωσε δυο συζητήσεις -συναντήσεις σε διαδικτυακό χώρο. Αναλυτικά:

Στις 17 Μαρτίου, «Το Εικοσιένα μέσα από την ματιά του ‘ Άλλου’: η αντίδραση της Οθωμανικής Αυτοκρατορίας στην Ελληνική Επανάσταση» . Συζήτησαν οι ιστορικοί Ηλίας Κολοβός και Λεωνίδας Μοίρας με αφορμή το βιβλίο του Λεωνίδα Μοίρα, Η Ελληνική Επανάσταση μέσα από τα μάτια των Οθωμανών(εκδόσεις Τόπος, Αθήνα 2020)και το υπό έκδοση βιβλίο των Ηλία Κολοβού, Σουκρού Ιλιτζάκ,Μοχαμάντ Σχαριάτ-Παναχί, Η οργή του σουλτάνου:Αυτόγραφα διατάγματα του Μαχμούτ Β΄ το 1821 (εκδόσεις ΕΑΠ,Αθήνα 2021, υπό έκδοση)

Στις 24 Μαρτίου, «Αναπαραστάσεις του ’21: αφηγήσεις και εικόνες». Ομιλητές οι Χάρης Αθανασιάδης, καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε. Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ε.Α.Π, «Το σπασμένο σπαθί του Διάκου: αφηγηματικά μοτίβα του Αγώνα στη σχολική και δημόσια ιστορία» και ο Παναγιώτης Πυρπυρής ,Σ.Ε.Ε. φιλολόγων, 3ο ΠΕΚΕΣ Αττικής, «Αναπαραστάσεις στιγμιοτύπων από την Ελληνική Επανάσταση. Έλληνες καλλιτέχνες  1840-1940».

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Συμμετοχή του Ομίλου στο πρόγραμμα “Τα σχολεία αναζητούν την ιστορία τους”

Μέλη του Ομίλου συμμετέχουν με εισηγήσεις στις επιμορφωτικές συναντήσεις για το πρόγραμμα “Τα σχολεία αναζητούν την ιστορία τους”

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Συμμετοχή του Ομίλου σε διεθνές διαδικτυακό συνέδριο 18-19 Φεβρουαρίου 2021

Διεθνές Διαδικτυακό Συνέδριο:
«Ελληνική Επανάσταση, Εκπαίδευση και Συλλογική Μνήμη. Μεταμορφώσεις της σχολικής και της δημόσιας ιστορίας»

Ο στόχος του Συνεδρίου είναι τριπλός: (α) να διερευνήσει τις προεπαναστατικές μορφές της εκπαίδευσης καθώς και τη συγκρότηση των πρώτων εκπαιδευτικών θεσμών στη διάρκεια του Αγώνα και της καποδιστριακής περιόδου, (β) να παρακολουθήσει τους τρόπους με τους οποίους η Ελληνική Επανάσταση διδάχτηκε στο ελληνικό σχολείο (πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση) από το 1834 μέχρι σήμερα και (γ) να διερευνήσει τις ποικίλες μορφές που πήρε η μνήμη της Επανάστασης στη δημόσια ιστορία.

Το κοινό θα μπορεί να παρακολουθήσει το συνέδριο με δυνατότητα διάδρασης στο https://zoom.us/j/95716000361 και μέσω των ιστοτόπων www.lrf.gr και www.protovoulia21.gr, καθώς και μέσω του Youtube, στις 18/2 στο https://youtu.be/zflmYJa6r0U και στις 19/2 στο https://youtu.be/XXno0jT7Ess.

Διοργάνωση: Ίδρυμα Λαμπράκη, Πάντειο Πανεπιστήμιο, Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας 1821-2021
Το πρόγραμμα του συνεδρίου:

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Απογεύματα με την Ιστορία, Φεβρουάριος 2021

O Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, ανταποκρινόμενος σε σχετικό αίτημα των συναδέλφων, οργανώνει σειρά συναντήσεων (συζητήσεις, παρουσιάσεις) με θέματα που αφορούν την Ιστορία. Σύμφωνα με την καταστατική του αρχή, στόχος του Ο.Ι.Ε.Ε. είναι η επιστημονική συνεργασία και ο διάλογος στην Ελλάδα και διεθνώς για την προώθηση των αρχών και μεθόδων της ιστορικής έρευνας, της διδασκαλίας της ιστορίας και την αναβάθμιση της ποιότητας της παρεχόμενης ιστορικής εκπαίδευσης στο ελληνικό σχολείο.

Στο πλαίσιο αυτό εγκαινιάζει τα «Απογεύματα με την Ιστορία» σε συνεργασία με ιστορικούς, ερευνητές, Πανεπιστημιακά Τμήματα, εκπαιδευτικούς φορείς και εκδοτικούς οίκους.

Για τον Φεβρουάριο του 2021 προγραμματίζονται τα εξής:

Δευτέρα, 15 Φεβρουαρίου, 6-8 μμ

«Για μια σφαιρική και πολυδιάστατη ιστορική εκπαίδευση»: παρουσίαση του συλλογικού έργου (εκδ. Πεδίο). Εισαγωγή: Γ. Κόκκινος. Παρουσιάζουν ιδέες για διδακτικές προσεγγίσεις οι: Κυριακή Φαρδή, Ζέτα Παπανδρέου, Ευγενία Αλεξάκη, Ιωάννα Δεκατρή, Βασιλική Χάλαζα, Παναγιώτης Γατσωτής. Συζήτηση με τους συγγραφείς για τις θεματικές.

Τετάρτη, 24 Φεβρουαρίου, 6-8 μμ.

«Συναγωνιστές. Το ΕΑΜ και οι Εβραίοι της Ελλάδας» (εκδ. Ψηφίδες): συζητούν για το βιβλίο οι ιστορικοί Ιάσονας Χανδρινός (συγγραφέας) και ο Αντώνης Λιάκος.

Οι συναντήσεις θα γίνονται μέσω της πλατφόρμας Zoom.

Πρακτικά Ημερίδων

Πρακτικά ημερίδας για τον Α΄ΠΠ

Δημοσιεύτηκαν τα πρακτικά της ημερίδας για τον πρώτο παγκόσμιο πόλεμο ,”Ο Μεγάλος Πόλεμος”, που διοργάνωσε ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση το Σάββατο 23 Φεβρουαρίου 2019 στο Αιγάλεω.

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

ΦΥΛΟ-ΜΕΤΡΩΝΤΑΣ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ…

Βασιλική Σακκά, Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2020

Η ημερίδα του Ο.Ι.Ε.Ε με τίτλο «Φυλο-μετρώντας την Ιστορία» πραγματοποιήθηκε χάρη στη ευγενική ανταπόκριση των κυριών Έφης Αβδελά, Μαίρης Λεοντσίνη, Λήδας Παπαστεφανάκη και Κωνσταντίνας Παπακώστα, οι οποίες αφιέρωσαν άλλο ένα πολύτιμο πρωινό στην τρέλα των ψηφιακών ημερίδων, αλλά και στην ενεργό και εντυπωσιακή συμμετοχή των συναδέλφων από όλη την Ελλάδα που την παρακολούθησαν και έθεσαν ενδιαφέροντα ερωτήματα με αποτέλεσμα μια γόνιμη συζήτηση. Είμαστε ευγνώμονες προς όλες και όλους!

Ο Ο.Ι.Ε.Ε, πιστός στην καταστατική του διακήρυξη, προσπαθεί να φέρει τις σύγχρονες ακαδημαϊκές αναζητήσεις σε συνομιλία με τη σχολική πραγματικότητα. Έχουμε ανάγκη από λίγη φρεσκάδα μέσα στο ζοφερό κλίμα της επιστροφής σε ένα συντηρητικό μέλλον…Η σημερινή ημερίδα βασίζεται σε μια ιδέα της Ελένης Πατσιατζή η οποία κατάρτισε και το πρόγραμμα. Την ευχαριστούμε θερμά, όπως και τις υπεύθυνες Πολιτιστικών Προγραμμάτων των Διευθύνσεων Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γ΄και Δ΄Αθήνας, Ιωάννας Δεκατρή και Τερέζας Γιακουμάτου, οι οποίες οργάνωσαν την εκδήλωση.

«Το φύλο είναι μια σιωπηλή εσωτερική διατύπωση της πρόθεσης να γίνεις και όχι μια προκατασκευασμένη ταυτότητα ή μια καθιερωμένη ουσία» Τζούντιθ Μπάτλερ

Οι Σπουδές Φύλου – ως απόρροια του φεμινιστικού κινήματος ήδη από τη δεκαετία του 1970 – έθεσαν βασικά ζητήματα, μεταξύ άλλων, σε σχέση με εκπαίδευση, την παραγωγή και την διδασκαλία της επιστημονικής γνώσης. Στην Ελλάδα ως ακαδημαϊκό αντικείμενο εμφανίστηκαν κυρίως μετά το 2002, όταν «η δυνατότητα χρηματοδότησης από την Ε.Ε. (ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ – άξονας 4) πρόσφερε ευκαιρίες ανάπτυξης των σπουδών φύλου και ισότητας για πρώτη φορά στα ελληνικά Πανεπιστήμια «νομιμοποιώντας» το γνωστικό πεδίο στην ακαδημαϊκή κοινότητα, όπως είχε γίνει ήδη σε πολλά ευρωπαϊκά και αμερικάνικα Πανεπιστήμια από την δεκαετία του 1970» [1]. Τα ζητήματα που τέθηκαν και τα οποία αποτελούν grosso modo αντικείμενο συζήτησης στα έξι σχετικά Μ.Π.Σ. που υπάρχουν σήμερα στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι:

  • Ποιοι είναι οι κυριότεροι σύγχρονοι προβληματισμοί για το φύλο στους χώρους διαφορετικών επιστημονικών κλάδων και πεδίων;
  • Πώς θα κατανοήσουμε τον έμφυλο χαρακτήρα των κοινωνικών σχέσεων και ιδεολογιών σε τομείς όπως η πολιτική, η εκπαίδευση, η  οικονομία, η υγεία, η γλώσσα και η τέχνη.
  • Ποια είναι τα κυριότερα θεωρητικά και μεθοδολογικά ζητήματα που θέτουν οι μελέτες για τις γυναίκες και το φύλο στην ανθρωπολογία και την ιστορία;
  • Πώς διερευνούν το φύλο ως αναλυτικό εργαλείο για την πληρέστερη κατανόηση ζητημάτων που σχετίζονται με την πολιτική, την εκπαίδευση, την οικονομία, την υγεία, τον αθλητισμό, την γλώσσα και την τέχνη;
  • Ποιος είναι ο αντίκτυπος των κοινωνικά κατασκευασμένων έμφυλων διαφορών και ανισοτήτων στη διαμόρφωση των επιστημονικών γνωστικών αντικειμένων, θεωριών και μεθοδολογιών;
  • Πώς θα παραχθεί υψηλού επιπέδου εκπαίδευση σε κοινωνικά ευαίσθητους τομείς όπου διαμορφώνονται οι πολιτικές της ισότητας και του φύλου;
  • Πώς θα συνδεθούν οι παρεχόμενες γνώσεις με τις διεθνείς εξελίξεις στις σχετικές επιστήμες, ερευνητικές κατευθύνσεις και ειδικότητες;[2]

Κεντρική θέση σε αυτούς τους προβληματισμούς κατέχει η εννοιολόγηση του φύλου: το φύλο ως επιτέλεση (Judith Butler) αποτελεί μια βασική αντίληψη που διατρέχει τα σχετικά προγράμματα Σπουδών Φύλου.

Οι Σπουδές Φύλου εξετάζουν, μεταξύ άλλων, αφενός τους τρόπους με τους οποίους η λογοτεχνία, ο κινηματογράφος, η τέχνη και η σύγχρονη θεωρητική σκέψη καταθέτουν προβληματισμούς για την κοινωνική κατασκευή του φύλου και αφετέρου τις σχέσεις που αναπτύσσονται με τη σεξουαλικότητα, την τάξη, την εθνική ταυτότητα κλπ.

Αλλά εμείς εστιάζουμε στο σχολείο, στα Προγράμματα Σπουδών, στην εκπαίδευση την πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια: εκεί που η πραγματικότητα είναι εξόχως απογοητευτική. Η ημερίδα αυτή αποτελεί μικρή συμβολή στη γνωριμία με το πολύ ενδιαφέρον αυτό πεδίο και στον προβληματισμό σχετικά με την αναγκαιότητα εκσυγχρονισμού των παιδαγωγικών προσεγγίσεων και την ενίσχυση της έμφυλης οπτικής στα διάφορα διδακτικά αντικείμενα. Και επικεντρωνόμαστε στην ανυπαρξία αυτής της οπτικής – με ελάχιστες εξαιρέσεις – κυρίως στο μάθημα της Ιστορίας, όπου η γυναίκα είναι κυριολεκτικά αόρατη[3]. Και όμως: ακόμη και στις ασφυκτικές συνθήκες της Ιστορίας της Θεωρητικής Κατεύθυνσης της Γ΄τάξης Λυκείου, όπως έδειξε η Ελένη Πατσιατζή με τη διδακτική της πρόταση, μπορούμε να δημιουργήσουμε ρωγμές και χαραμάδες και να φωτίσουμε από διαφορετική οπτική τα τεκταινόμενα, συνδυάζοντας την εθνική με την ευρωπαϊκή ιστορία, με αξιοποίηση πρωτογενών και δευτερογενών ιστορικών πηγών, πολυτροπικού υλικού και μέσα από διαθεματικές δράσεις: Φυλο-μετρώντας την Ιστορία.

Υλικό από τις εισηγήσεις στην ημερίδα εδώ: https://aheg.gr/category/%cf%80%cf%81%ce%b1%ce%ba%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%ac-%ce%b7%ce%bc%ce%b5%cf%81%ce%af%ce%b4%cf%89%ce%bd/


[1] Μαρία Στρατηγάκη, «Σπουδές Φύλου και Ισότητας στα Ελληνικά Πανεπιστήμια», στο ένθετο Παιδεία και Κοινωνία: εφ. ΚΥΡΙΑΚΑΤΙΚΗ ΑΥΓΗ, τχ 1, Απρίλιος 2005 (πρόσβαση 25/11/2020)

[2] https://www.sah.aegean.gr/metaptychiakes-spoudes/pms-fylo-politismos-kai-koinonia/ (πρόσβαση 25/11/2020)

[3] Στα Προγράμματα Σπουδών Ιστορίας του 2018 έγιναν προσπάθειες για έμφυλες προσεγγίσεις σε σειρά θεμάτων. Αξίζει να δείτε τις προτεινόμενες δραστηριότητες και να αξιοποιήσετε τις προτεινόμενες ιδέες.  

Χωρίς κατηγορία

Διαδικτυακή ημερίδα “Φυλο-μετρώντας την Ιστορία”

Ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, παρά τη συνθήκη εγκλεισμού λόγω της πανδημίας covid19, παραμένοντας πιστός στο διαρκές αίτημα της αναβάθμισης των ιστορικών σπουδών, διοργανώνει διαδικτυακή ημερίδα το Σάββατο 28 Νοεμβρίου 2020 με τίτλο «Φυλο-μετρώντας την ιστορία». Στην ημερίδα αυτή επιχειρείται να αναδειχθούν ζητήματα έμφυλων διαστάσεων στις ιστορικές αφηγήσεις στο  ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα αλλά και στο ευρύτερο ευρωπαϊκό πλαίσιο, μέσα από εισηγήσεις μελών τόσο της ακαδημαϊκής κοινότητας όσο και μάχιμων εκπαιδευτικών. Η συμπερίληψη της οπτικής του φύλου (gender mainstreaming), ως ένα ακόμη μεθοδολογικό εργαλείο προς την κατεύθυνση της ανανέωσης των ιστορικών σπουδών αλλά και προς την κατεύθυνση της διαμόρφωσης ενεργών, κριτικά σκεπτόμενων, δημοκρατικών υποκειμένων που θα αντιμάχονται τις έμφυλες ανισότητες και θα προασπίζονται τα ανθρώπινα δικαιώματα και τις ισότιμες ανθρώπινες σχέσεις, κρίνεται ως αναγκαία προϋπόθεση προς την κατεύθυνση υλοποίησης καινοτόμων και μη τυπικών προσεγγίσεων μάθησης.

Δείτε το πρόγραμμα της ημερίδας με πληροφορίες για το διαδικτυακό χώρο διεξαγωγής.

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Ο Β΄ΠΠ στα σχολικά βιβλία Ιστορίας

Ο Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος στα σχολικά βιβλία Ιστορίας της Ελλάδας και της Γαλλίας, άρθρο των Γιώργου Κόκκινου, Παναγιώτη Γατσωτή και Έλλης Λεμονίδου που δημοσιεύθηκε στο τεύχος 26, Ιουλίου-Οκτωβρίου 2012 της τριμηνιαίας πολιτικής και οικονομικής επιθεώρησης ” Διεθνής και Ευρωπαϊκή Πολιτική”.

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Διαδικτυακή συνάντηση-συζήτηση

Τα αποσυρθέντα Προγράμματα Σπουδών Ιστορίας

Ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα, το ΠMΣ Ιστορική Έρευνα – Διδακτική και Νέες Τεχνολογίες του Ιονίου Πανεπιστημίου και το Περιοδικό Νέα Παιδεία οργανώνουν διαδικτυακή συνάντηση- συζήτηση με θέμα τα Προγράμματα Σπουδών Ιστορίας.  

Τετάρτη, 14 Οκτωβρίου 2020 ,ώρα 19.00-21.00

Διαδικτυακός χώρος

https://zoom.us/j/98092397390?pwd=amNMR3E4OVlpaG9VWTFUbFhFSkxDdz09

Meeting ID: 980 9239 7390

Passcode: 428283

Τα Νέα Προγράμματα Σπουδών Ιστορίας του 2018, πριν δοκιμαστούν στην τάξη αποσύρθηκαν χωρίς καμία αιτιολογία ή ενημέρωση από το Υπουργείο Παιδείας. Επιστρέφουμε στα ΠΣ (ή πιο σωστά εμμένουμε στα εγχειρίδια) των ΔΠΠΣ και ΑΠΣ του 2003, ενώ στην Γ’ Λυκείου επιστρέφει το βιβλίο Γενικής Παιδείας αλλά μόνο ως «κόντρα» (;) μάθημα.

Τα μέλη της επιστημονικής επιτροπής για τη σύνταξη των Π.Σ. Ιστορίας του 2018 θα κάνουν σύντομες τοποθετήσεις πάνω στο θέμα, καθώς και τη σημασία της επιλογής μιας «λιγότερο  κοινωνικής και περισσότερο εθνικής ιστορίας». 

Θα ακολουθήσει συζήτηση πάνω σε ερωτήματα που θα τεθούν και θα υπάρξουν παρεμβάσεις εκπαιδευτικών που συμμετείχαν στη σύνταξη των Προγραμμάτων Σπουδών και στην Παραγωγή Διδακτικού υλικού-Θεματικών Φακέλων.

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Ανακοίνωση του Ομίλου

Με αφορμή τα κρίσιμα γεγονότα μετά τη δολοφονία του George Floyd, το ΔΣ του Ομίλου θέτει εκ νέου το ζήτημα της διδακτικής της ιστορίας και της επαναφοράς της διδασκαλίας του μαθήματος στην Γ΄τάξη του Λυκείου.

ΟΙΕΕ ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Ένωση Προφορικής Ιστορίας(ΕΠΙ)Ανάρτηση νέου υλικού

Στην ιστοσελίδα της Ένωσης Προφορικής Ιστορίας (ΕΠΙ),  μπορείτε να βρείτε στη σελίδα “Βιβλιογραφία”  και να κατεβάσετε το εγχειρίδιο που προέκυψε από το σεμινάριο των Χανίων (2009-2010) (συνδιοργάνωση ΑΠΘ και Νομαρχία Χανίων) των Μαρίας Ρεπούση και Χαράς Ανδρεάδου, Προφορικές Ιστορίες, Ένας οδηγός προφορικής ιστορίας.

Επίσης, στη σελίδα “Δεοντολογία” έχει ενσωματωθεί υλικό σχετικά με το GDPR και μπορείτε να κατεβάσετε τα νέα δείγματα παραχωρητηρίων που προτείνει η ΕΠΙ (ένα συμφωνητικό ΠΡΙΝ από τη συνέντευξη και ένα παραχωρητήριο μετά τη συνέντευξη.)

Στην ίδια σελίδα μπορείτε να κατεβάσετε επίσης μερικά “σενάρια δεοντολογίας” για να εξασκηθείτε στην επίλυση προβλημάτων.

 

 

 

 

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Παρουσίαση εγχειριδίων πηγών

Πέμπτη 27 Φεβρουαρίου 2020 στις 5μμ, στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών, Αμφιθέατρο “Λεωνίδας Ζέρβας”,γίνεται η παρουσίαση της ελληνικής έκδοσης των δυο εγχειριδίων πηγών για τη διδασκαλία της μεταπολεμικής βαλκανικής ιστορίας.

Buchpresentation JHP Programme GR

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Προφορική Ιστορία και Σχολικό Πρόγραμμα

Ένας χρήσιμος οδηγός, εγχειρίδιο  για την εισαγωγή της Προφορικής Ιστορίας στο πρόγραμμα του Σχολείου, από Τασούλα Βερβενιώτη και  Γιούλη Χρονοπούλου.

Προφορική Ιστορία και Σχολικό πρόγραμμα

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Ημερίδα στη Λάρισα

Το Σάββατο 15 Φεβρουαρίου 2020 ο Όμιλος διοργανώνει ημερίδα στη Λάρισα σε συνεργασία με το ΠΕΚΕΣ , τον Σύνδεσμο Φιλολόγων και την Ισραηλιτική Κοινότητα Λάρισας, με θέμα: Το”αόρατο” παρελθόν και η σχολική ιστορία.Οθωμανικά κατάλοιπα και εβραϊκές κοινότητες στη Θεσσαλία, συνέχειες και ασυνέχειες.

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΛΑΡΙΣΑ

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Η επανάσταση του 1821, κινητήριες ιδέες και συλλογικότητες

Τα ΑΣΚΙ σε συνεργασία με το  Κοινωφελές Ίδρυμα Κοινωνικού και Πολιτιστικού Έργου (ΚΙΚΠΕ) οργανώνουν μια σειρά επιμορφωτικών διαλέξεων με θέμα “Η επανάσταση του 1821, κινητήριες ιδέες και συλλογικότητες”.

Χώρος: Αμφιθέατρο Αργυριάδη,Κεντρικό Κτίριο Πανεπιστημίου (οδός Πανεπιστημίου 30), Φεβρουάριος – Απρίλιος 2020

Διαλέξεις AΣKI KIKPE 2020_Δελτίο και Πρόγραμμα

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Απογεύματα με την Ιστορία

Το 3ο ΠΕΚΕΣ Αττικής και ο Όμιλος για την Ιστορική εκπαίδευση διοργανώνουν σειρά  επιμορφωτικών συζητήσεων – διαλέξεων από  3 Φεβρουαρίου έως  6 Απριλίου 2020, με τίτλο “Απογεύματα με την Ιστορία”. Χώρος συναντήσεων η αίθουσα ολομέλειας του 3ου ΠΕΚΕΣ, Ατταλείας 2 και Ιεράς Οδού, πλησίον σταθμού μετρό Αιγάλεω, ώρα έναρξης 5μμ.

Απογεύματα με την ιστορία 2020 -Πρόγραμμα

 

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Για το μάθημα της Ιστορίας

Στην ιστοσελίδα esos gr δημοσιεύτηκε στις 25 Ιανουαρίου 2020  κείμενο της Ελένης Πατσιατζή, μέλους του ΔΣ του Ομίλου για την Ιστορική εκπαίδευση με τις θέσεις του Ομίλου για το μάθημα της Ιστορίας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

ΘΕΣΕΙΣ

 

 

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Για τη σύγχρονη ιστορική εκπαίδευση

Το βιβλίο του Παναγιώτη Γατσωτή, ΣΕΕ φιλολόγων στο 1ο ΠΕΚΕΣ ΑΤΤΙΚΗΣ,

Δεξιότητες, προγράμματα σπουδών και εναλλακτικές προσεγγίσεις στη σύγχρονη ιστορική εκπαίδευση

ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Και στο you tube

Ο Όμιλος δημιούργησε κανάλι στο youtube με την επωνυμία του, στη διεύθυνση https://www.youtube.com/channel/UCoxo1oETzWPZd8JmzkRcDGw.

Προς το παρόν μπορείτε να παρακολουθήσετε τις εισηγήσεις της διημερίδας του Νοεμβρίου 2018.

 

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Διημερίδα στη Θεσσαλονίκη

Ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα διοργανώνει διημερίδα στη Θεσσαλονίκη, Παρασκευή 1 και Σάββατο 2 Νοεμβρίου 2019,με τίτλο:

“Η Κλειώ πάει σχολείο II. Η διδασκαλία της ιστορίας και η δημόσια παιδαγωγική”

Δείτε το πρόγραμμα:AHEG Thessaloniki-Programme

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Μαθητικό συνέδριο

Παρασκευή 10 έως Κυριακή 12 Μαΐου 2019

Σιβιτανίδειος Σχολή, σταθμός ΗΣΑΠ Καλλιθέα

ΜΑΘΗΤΙΚΟ ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΚΑΛΩΝ ΠΡΑΚΤΙΚΩΝ

Προφορική Ιστορία και διδακτική της Ιστορίας: σχεδιάζοντας μια διδασκαλία ‘αλλιώς

Δείτε το πρόγραμμα του συνεδρίου:

programma_Proforikh_Istoria_2019_FFF

Για συμμετοχή στα εργαστήρια:

https://docs.google.com/forms/d/1gWnosB0XpV2802_uCWsn6tA6cdgInANhwecw8N4S7P4/edit

 

 

 

 

Εκδηλώσεις

Διεπιστημονική προσέγγιση για την Ευγονική και τη σύγχρονη μετεξέλιξή της  με αφορμή το βιβλίο του Γιώργου Κόκκινου,”Η ευγονική δυστοπία. Διαδρομές ιδεών”, Παρασκευή 12 Απριλίου 2019, 17.30 στο Ινστιτούτο Παστέρ.

programme_evgoniki

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Αποτελέσματα εκλογών

Το πενταμελές Διοικητικό Συμβούλιο του Ομίλου για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα που αναδείχτηκε στις εκλογές της 23ης Φεβρουαρίου 2019 αποτελείται από τους Βασιλική Σακκά, Ιωάννα Δεκατρή, Μαρία Φραγκουλάκη, Τριαντάφυλλο Πετρίδη και Ελένη Πατσιατζή.

Αναπληρωματικά μέλη είναι ο Δημήτρης Βασιλείου και η Κατερίνα Προκοπίου.

Στην Ελεγκτική Επιτροπή εξελέγησαν οι Παναγιώτης Πυρπυρής και Κωνσταντίνα Σπηλιοπούλου

 

Εκδηλώσεις

Ανασκόπηση ημερίδας για τον Α’ ΠΠ

Ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα διοργάνωσε με επιτυχία τη δεύτερη εκδήλωσή του στις 23 Φεβρουαρίου 2019, την Ημερίδα για τον Α΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, με  εξαιρετικά ενδιαφέρουσες και πρωτότυπες εισηγήσεις από τους Γιώργο Μαυρογορδάτο, Έλλη Λεμονίδου, Λένα Κορμά και Γιούλη Χρονοπούλου.

Ακολούθησε ουσιαστική συζήτηση των εισηγητών με τους κεφάτους συναδέλφους που αψήφησαν το κρύο και παρακολούθησαν την ημερίδα.

Στη συνέχεια οργανώθηκαν δυο εργαστήρια από τις Έλλη ΛεμονίδουΙωάννα Δεκατρή και Βασιλική ΣακκάΛένα Κορμά  με προτάσεις προσεγγίσεων στον Α΄Παγκόσμιο Πόλεμο για εφαρμογή στη διδασκαλία, με εξαιρετικά θετική ανατροφοδότηση  από τους συναδέλφους.

Συνεχίζουμε με ακόμη πιο ενδιαφέρουσες παρεμβάσεις, και όχι μόνο στην Αθήνα!

Ευχαριστούμε πολύ  το 3ο Γυμνάσιο Αιγάλεω για την –κυριολεκτικά- θερμή φιλοξενία!

Εκδηλώσεις

Ημερίδα για τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο.

Ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα σας προσκαλεί στην ημερίδα για τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο το Σάββατο 23 Φεβρουαρίου στο 3ο Γυμνάσιο Αιγάλεω.

thumbnail.jpg

thumbnail (3)

Στο τέλος της ημερίδας θα διεξαχθούν οι εκλογές για την ανάδειξη ΔΣ.

Ενημερωτικό υλικό

Βιογραφικά σημειώματα υποψηφίων

Διαδικασία :aheg-ekloges 01 , aheg-ekloges 02-epistoliki psifos

Στοιχεία μέλους: aheg-stoiheia melous

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Διαδικτυακή Ημερίδα

«Διδακτικές προσεγγίσεις Τόπων Μνήμης του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου μέσα από την Τέχνη»

Ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα (Ο.Ι.Ε.Ε./AHEG) σε συνεργασία με τις  ΔΔΕ Α΄, Γ΄ Αθήνας  και Δυτ. Αττικής διά των υπ. Πολιτιστικών Θεμάτων  και το 1ο ΠΕΚΕΣ Αττικής διοργανώνουν την Πέμπτη, 13/05/2021 και ώρα 17.30 – 19:30 διαδικτυακή ημερίδα για εκπαιδευτικούς με θέμα: «Διδακτικές προσεγγίσεις τόπων μνήμης του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου μέσα από την τέχνη»

Αφορμή για την εν λόγω διοργάνωση αποτελεί η Ημέρα Μνήμης της Νίκης των λαών  κατά του Ναζισμού στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο,  8/9 Μαΐου 1945, με την επέτειο της παράδοσης της ναζιστικής Γερμανίας στις συμμαχικές δυνάμεις.

Οι εισηγήσεις θα έχουν ως στόχο την  παρουσίαση προτάσεων για την  αξιοποίηση των τόπων μνήμης και του δύσκολου ιστορικού παρελθόντος μέσα από την Τέχνη στη σχολική και διδακτική πράξη, ιδιαιτέρως στη διδασκαλία της Ιστορίας,  αλλά και στην υλοποίηση πολιτιστικών προγραμμάτων και δράσεων, καθώς και επιμορφωτικών επισκέψεων  με φυσική ή διαδικτυακή μορφή σε ιστορικούς τόπους, τόπους μνήμης και μνημεία για τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο

Υπερσύνδεσμος:webex

Πρόγραμμα

Συντονιστές της ημερίδας είναι οι: Ιωάννα Δεκατρή (κλ. ΠΕ02, υπ. Πολιτιστικών Θεμάτων Γ΄ΔΔΕ Αθήνας- Αντιπρόεδρος Ο.Ι.Ε.Ε., Παναγιώτης Γατσωτής (ΣΕΕ κλ. ΠΕ02, 1ο ΠΕΚΕΣ Αττικής, ιδρυτικό μέλος Ο.Ι.Ε.Ε.)

5:30-5:40: Έναρξη – Χαιρετισμοί

5:40- 6:10:Δρ Ευγενία Αλεξάκη, Ιστορικός τέχνης, Διδ/σα ΕΑΠ & Άρτεμις Αλκαλάη, Εικαστικός.   

 Τίτλος εισήγησης: «Το εικαστικό-ερευνητικό πρότζεκτ της Άρτεμης Αλκαλάη “Έλληνες Εβραίοι επιζώντες του Ολοκαυτώματος” σε ψηφιακό περιβάλλον: ένα δημόσιο (αντι)μνημείο ζωής».

6:10 – 6:30: Δρ Άννα Μαρία Δρουμπούκη, Ιστορικός- Μουσειολόγος, Μεταδιδακτορική ερευνήτρια του Selma Stern Zentrum στο Βερολίνο.  

Τίτλος εισήγησης: «Το στρατόπεδο συγκέντρωσης Χαϊδαρίου στη δημόσια ιστορία και μνήμη».

6:30-  6:50:Δρ Έλλη Λεμονίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας στο   Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας του Πανεπιστημίου Πατρών.  

Τίτλος  εισήγησης: «Ανιχνεύοντας τόπους μνήμης του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου μέσα από τον Κινηματογράφο»

6:50- 7:30 Ερωτήσεις -Συζήτηση  

ΝΕΑ - ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ

Απογεύματα με την Ιστορία, Μάρτιος 2021

Τα απογεύματα με την Ιστορία που διοργανώνει ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση συνεχίστηκαν και τον Μάρτιο 2021, με δυο διαδικτυακές συναντήσεις, στις 17 και 24 Μαρτίου.