Συμμετοχή ΟΙΕΕ στο πρόγραμμα Erasmus Lethe/Λήθη
Ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση συνεργάζεται από το 2022 με το Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Φλώρινας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, στο πλαίσιο της υλοποίησης του ερευνητικού Προγράμματος Erasmus+ “LETHE – (e-)LearningtheinvisiblehistoryofEuropethroughmaterialculture” / «ΛΗΘΗ – Ηλεκτρονική μάθηση της αόρατης ιστορίας της Ευρώπης μέσα από τον υλικό πολιτισμό». Στόχος του Προγράμματος είναι ο σχεδιασμός και η εφαρμογή ψηφιακών μαθημάτων για μια εναλλακτική προσέγγιση της κοινής ευρωπαϊκής κληρονομιάς μέσα από «κρυμμένες» ιστορίες, η σχεδίαση εκπαιδευτικού υλικού με βάση τις Νέες Τεχνολογίες, η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών στην χρήση του και η διάχυση των αποτελεσμάτων του Προγράμματος στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Το Πρόγραμμα χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση και συμμετέχει σε αυτό μια διεθνής ομάδα εκπαιδευτικών και ερευνητών από συνολικά έντεκα ιδρύματα σε οκτώ διαφορετικές χώρες, και συγκεκριμένα το Departamento deDidácticadelascienciasmatemáticasysociales του Πανεπιστημίου της Μουρθία(Ισπανία), το οποίο εποπτεύει το Πρόγραμμα, το ΠΤΔΕ Φλώρινας, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας (Ελλάδα),τα Πανεπιστήμια UniversitaDegliStudiDiPadova (Ιταλία), Christian-Albrechts, ZuKiel (Γερμανία), DublinCityUniversity (Ιρλανδία), ZurichUniversityofTeacherEducation (PHZH) (Ελβετία), KarlstadUniversity (Σουηδία)και οι φορείςSelma-Lägerlof-Gem (Γερμανία), AgrupamentodeEscolasdoValedeS. Torcato (Πορτογαλία) και Movetia (Ελβετία). Σε κάθε μια από τις χώρες το πρόγραμμα συνεργάζεται επίσης με σχολεία, μουσεία και επιστημονικούς φορείς.
Το Έργο ΛΗΘΗ διερευνά τον ρόλο που είχαν οι παραδοσιακά αόρατες κοινότητες σε όλη την ευρωπαϊκή ιστορία. Καθώς υπάρχουν πολλές φωνές που έχουν σιγήσει, κρυφτεί, ξεχαστεί ή καταστεί αόρατες στο χρόνο, η επιστημονική ομάδα της ΛΗΘΗΣ εργάζεται όχι μόνο για να τις αποκαλύψει και να τις κάνει ορατές στους μαθητές / μαθήτριες μας, αλλά για να παρέχει τα εργαλεία ώστε τα παιδιά να αποκαλύψουν κρυμμένες ιστορίες στη δική τους κοινότητα. Το Έργο αποσκοπεί στο σχεδιασμό ψηφιακών μαθημάτων για μαθητές και μαθήτριες ηλικίας 10-14 ετών με θέμα τη διερεύνηση της ιστορίας της Ευρώπης μέσα από την εξερεύνηση και ερμηνεία επιλεγμένων αντικειμένων των αοράτων ανθρώπων (γυναίκες, παιδιά, συλλογικότητες) και στην εφαρμογή τους σε σχολικές μονάδες στις χώρες των συνεργαζόμενων φορέων. Η υλοποίηση και η αξιολόγηση των εφαρμογών θα συμβάλλει στη δημιουργία ενός ψηφιακού μουσείου και μιας εργαλειοθήκης διαθέσιμης σε εκπαιδευτικούς και μαθητές. Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην ενσωμάτωση στην ιστορική εκπαίδευση ενεργητικών, δημιουργικών και μαθητοκεντρικών διδακτικών προτάσεων που θα συμβάλλουν ώστε οι μαθητές να αναλύσουν, να δημιουργήσουν και να συζητήσουν νέες ιστορικές ερμηνείες και αφηγήσεις, μέσα από εικονικά περιβάλλοντα μάθησης. Στο πλαίσιο του προγράμματος θα ερευνηθεί η σημασία αυτών των εφαρμογών και η συμβολή των πρωτογενών πηγών, και συγκεκριμένα του υλικού πολιτισμού, στην κατασκευή ιστορικών αφηγήσεων και στην ανάπτυξη της κριτικής ιστορικής σκέψης σε ψηφιακά περιβάλλοντα μέσω της ιστορικής έρευνας και της μάθησης με βάση τα αντικείμενα.
Αυτή τη στιγμή το Πρόγραμμα έχει ολοκληρώσει τα στάδια του καθορισμού των κρυμμένων ιστοριών, της επιλογής των αντικειμένων, του σχεδιασμού των ψηφιακών μαθημάτων, τα οποία δοκιμάζονται σε συνεργαζόμενα σχολεία, ενώ προχωράει και η προετοιμασία της Ιστοσελίδας και του ψηφιακού εργαλείου που θα απευθύνεται στην εκπαιδευτική κοινότητα σε έξι γλώσσες. Σε επόμενο στάδιο ο Όμιλος για την Ιστορική Εκπαίδευση στην Ελλάδα θα συμβάλλει στη παρουσίαση και διάχυση του προγράμματος στην εκπαιδευτική κοινότητα και στην εκπαίδευση των εκπαιδευτικών ώστε να εισάγουν την πολυπολιτισμικότητα και την πολυπρισματικότητα στα μαθήματα ιστορίας μέσα από ενεργητικούς και δημιουργικούς τρόπους και να διευκολύνουν τους μαθητές και τις μαθήτριες να διερευνήσουν τον ρόλο που είχαν διαφορετικοί πολιτισμοί και κοινωνικές ομάδες στην ανάπτυξη της σύγχρονης Ευρώπης.
Leave a Reply
Want to join the discussion?Feel free to contribute!